Tiotusentals strejkar

Tiotusentals tyska metallarbetare deltog förra vecka i varningsstrejker för att sätta press på arbetsköparna när årets avtalsförhandlingar går in i sitt avgörande skede. De tyska facken kräver ordentliga löneökningar 6,5 procent .

Det är slut med de beskedliga lönekraven, säger Klaus Zwickel, ordförande i största tyska fackförbundet IG Metall, som har 2,7 miljoner medlemmar.

Arbetsköparna vill inte sträcka sig till mer än 2 procent lönelyft och en engångssumma motsvarande 0,5 procent av lönen.

IG Metalls argument är att de senaste årens återhållsamma lönekrav endast ökat företagens vinter och inte – som det var utlovat – lett till nya jobb.

Facket åberopar finansminister Oskar Lafontaines ord om att den inhemska efterfrågan måste ökas för att kunna bekämpa den tilltagande krisen i landet. Resonemanget har lett till att också de offentligt anställda kräver 5,5 procent högre löner. Det tvingade regeringen att bekänna färg – och kravet avvisades med hänvisning till budgetdisciplinen.

Metallarbetarnas varningsstrejker kommer att fortsätta.

Orsaken till fusionerna inom bilindustrin är den stora överkapaciteten, sade DaimlerChryslers amerikanske styrelseordförande Robert Eaton på en konferens med World Economic Forum i Davos förra veckan. Industrin kan tillverka 74 miljoner bilar, men bara 52 miljoner såldes 1998. Detta tvingar fram sammanslagningar som kan ge "besparingar", enligt Eaton. Med besparingar menar han främst att folk ska få sparken, för han kan inte tänka sig att vinsterna för bilindustrins aktieägare ska kunna krympa eller att priserna ska gå ner så att fler har råd att köpa.

RIKTPUNKT NR:2