Nytt storförbund inom LO

Just nu pågår det förberedelser på central nivå för att bana väg för ett nytt storförbund inom LO. Det är Byggnads , Elektrikerna, Målarna och Fastighetsanställda som planerar ett samgående.
För att förbereda detta har man nu inrättat fem centrala arbetsgrupper som rent förutsättningslöst skall undersöka om det är önskvärt och möjligt med ett samgående. Dessa grupper är dels en styrgrupp som består av de fyra förbundsordförandena, samt att man dessutom har en ekonomigrupp, en personalgrupp, en organisationsgrupp och en informationsgrupp. Dessa grupper består alla av en deltagare från varje förbund.
Arbetet i dessa grupper skall vara klart i februari 2006 och då ska respektive förbundsledning antingen besluta att lägga ned det hela eller att fortsätta framåt .Enligt nuvarande planer skall det nya förbundet födas i januari 2008.
Vidare är arbetet just inriktat på att man i framtiden skall ha en avdelning för varje län. Det innebär att målarna och elektrikerna kommer att få fler lokalavdelningar än vad man har nu, medan det för Byggnads innebär färre avdelningar. Byggnads, som nu har 29 lokalavdelningar, skulle enligt nuvarande planer minskas till 19 avdelningar. Men det är inte helt oproblematiskt med länsavdelningar. Följs det förslaget rakt av så skulle det innebära att avdelningen i Västra Götaland skulle få 37 000 medlemmar medan avdelningen i Jämtlands län skulle få nöja sig med 2 500 medlemmar. Frågan är hur vettigt det är att ha en så enorm storleksskillnad mellan avdelningarna.
Vidare ingår det just nu i arbetshypotesen att ingen av medlemmarna i det nya förbundet ska få höjda medlemsavgifter, utan man räknar med att den nu totala årsavgiften på 1 miljard ska räcka. Ett annat problem som måste beaktas är att Byggnads, som ensamt är så pass mycket större än de övriga förbunden, inte får uppfattas som att de övriga förbunden gått upp i eller att de blivit slukat av Byggnads.
För att undvika detta tror man att det eventuellt kommande förbundet redan från början måste vila på fyra ben, Byggnads, El, Målarna och Fastighets samt att man måste ha egna förhandlingsavdelningar. Något nytt Transport tror man inte på. Yrkesidentiteten måste ovillkorligen behållas. Vad det nya förbundet ska heta är det nu ingen som vet, arbetsnamnet är än så länge BUS, bygg, underhåll och service. Men det får väl antas vara helt osannolikt att förbundet, om det skapas, får namnet BUSarna.
Ett annat problem som måste lösas hänger ihop med att varje lokalavdelning inom Byggnads nu är en egen juridisk person. Det betyder att varje lokalavdelning själv bestämmer sin verksamhet samt att man själv bestämmer vilken personal som skall anställas eller också avskedas. En annan modell, som är mer effektiv men mindre demokratisk, är Metalls modell med att hela förbundet är en juridisk person och makten därigenom ligger centralt över all ekonomi och verksamhet.
Varför diskuterar man överhuvudtaget då liknande arrangemang?
Svaret är enkelt - det är av ekonomiska skäl. Byggnads är det enda förbundet i den här konstellationen som har egen och god ekonomi. För El och Målarna är det däremot mycket besvärligt.
Dessutom ska man veta att det inte är helt oproblematiskt med dylika operationer, det kan alltid uppstå problem som är nästan omöjliga att förutse. Däremot är tanken på ett gemensamt Byggförbund inte ny. LO:s kongress 1924 slog fast i sin organisationsutredning att det skulle finnas ett gemensamt Byggförbund. LO har i dag 16 olika förbund och den tydliga tendensen är att det kommer att bli färre men större förbund. Om 20 år är det väl inte helt osannolikt att LO består av 4 – 5 förbund.
Lars Lundberg