Just nu pågår det förberedelser på central nivå
för att bana väg för ett nytt storförbund inom LO. Det är
Byggnads , Elektrikerna, Målarna och Fastighetsanställda som planerar
ett samgående.
För att förbereda detta har man nu inrättat fem centrala arbetsgrupper
som rent förutsättningslöst skall undersöka om det är
önskvärt och möjligt med ett samgående. Dessa grupper är
dels en styrgrupp som består av de fyra förbundsordförandena,
samt att man dessutom har en ekonomigrupp, en personalgrupp, en organisationsgrupp
och en informationsgrupp. Dessa grupper består alla av en deltagare från
varje förbund.
Arbetet i dessa grupper skall vara klart i februari 2006 och då ska respektive
förbundsledning antingen besluta att lägga ned det hela eller att
fortsätta framåt .Enligt nuvarande planer skall det nya förbundet
födas i januari 2008.
Vidare är arbetet just inriktat på att man i framtiden skall ha en
avdelning för varje län. Det innebär att målarna och elektrikerna
kommer att få fler lokalavdelningar än vad man har nu, medan det
för Byggnads innebär färre avdelningar. Byggnads, som nu har
29 lokalavdelningar, skulle enligt nuvarande planer minskas till 19 avdelningar.
Men det är inte helt oproblematiskt med länsavdelningar. Följs
det förslaget rakt av så skulle det innebära att avdelningen
i Västra Götaland skulle få 37 000 medlemmar medan avdelningen
i Jämtlands län skulle få nöja sig med 2 500 medlemmar.
Frågan är hur vettigt det är att ha en så enorm storleksskillnad
mellan avdelningarna.
Vidare ingår det just nu i arbetshypotesen att ingen av medlemmarna i
det nya förbundet ska få höjda medlemsavgifter, utan man räknar
med att den nu totala årsavgiften på 1 miljard ska räcka. Ett
annat problem som måste beaktas är att Byggnads, som ensamt är
så pass mycket större än de övriga förbunden, inte
får uppfattas som att de övriga förbunden gått upp i eller
att de blivit slukat av Byggnads.
För att undvika detta tror man att det eventuellt kommande förbundet
redan från början måste vila på fyra ben, Byggnads, El,
Målarna och Fastighets samt att man måste ha egna förhandlingsavdelningar.
Något nytt Transport tror man inte på. Yrkesidentiteten måste
ovillkorligen behållas. Vad det nya förbundet ska heta är det
nu ingen som vet, arbetsnamnet är än så länge BUS, bygg,
underhåll och service. Men det får väl antas vara helt osannolikt
att förbundet, om det skapas, får namnet BUSarna.
Ett annat problem som måste lösas hänger ihop med att varje
lokalavdelning inom Byggnads nu är en egen juridisk person. Det betyder
att varje lokalavdelning själv bestämmer sin verksamhet samt att man
själv bestämmer vilken personal som skall anställas eller också
avskedas. En annan modell, som är mer effektiv men mindre demokratisk,
är Metalls modell med att hela förbundet är en juridisk person
och makten därigenom ligger centralt över all ekonomi och verksamhet.
Varför diskuterar man överhuvudtaget då liknande arrangemang?
Svaret är enkelt - det är av ekonomiska skäl. Byggnads är
det enda förbundet i den här konstellationen som har egen och god
ekonomi. För El och Målarna är det däremot mycket besvärligt.
Dessutom ska man veta att det inte är helt oproblematiskt med dylika operationer,
det kan alltid uppstå problem som är nästan omöjliga att
förutse. Däremot är tanken på ett gemensamt Byggförbund
inte ny. LO:s kongress 1924 slog fast i sin organisationsutredning att det skulle
finnas ett gemensamt Byggförbund. LO har i dag 16 olika förbund och
den tydliga tendensen är att det kommer att bli färre men större
förbund. Om 20 år är det väl inte helt osannolikt att LO
består av 4 – 5 förbund.
Lars Lundberg