”Vart är trafiken på väg?”

Efter ett långt möte försökte jag hitta en buss i närheten, eftersom jag befann mig cirka en mil hemifrån. Klockan var kvart över elva på kvällen, den nionde augusti, men bussarna tycktes ha slutat gå. Jag gick på en buss som gick åt motsatt håll, och den snälla busschauffören körde mig till centrum, och därifrån gick jag halvmilen hem. Under bussresan samtalade jag dock med chauffören, och tänker återge detta samtal så bra jag kan.

Busschauffören var en medelålders svensk kvinna (denna grupp torde vara i minoritet bland chaufförerna här i Linköping), som har kört buss ett antal år. Hon, och de flesta andra kollektivtrafiksförare i Östergötland, arbetar för Östgötatrafiken. Östgötatrafiken är ett till största delen privat företag, och busschauffören uppskattade att cirka 11 procent av företaget fortfarande är i offentlig ägo.
Jag frågade varför den buss jag ämnade ta hem slutade gå klockan 22, och föreslog att det kanske kunde bero på att sommartidtabellen fortfarande gällde inom Östgötatrafiken. Delvis var detta förklaringen, men busschauffören hade hört att min hembuss även efter sommartiden skulle gå senast 22, eftersom "inte tillräckligt många åker buss senare än så". Samma nedskärningar har gjorts när det gäller landsortsbussarna, och man måste på vissa platser beställa bussen dagen innan, för att den överhuvudtaget skall dyka upp. Detta klart marknadsekonomiska profitinriktade tänkande gjorde mig en smula upprörd, och busschauffören delade mitt missnöje.

Hon arbetade även under den tid då bussarna var kommunala i Linköping. På den tiden var det långtifrån så stressigt som det är idag, och man kunde till och med unna sig ett parti kortspel på rasterna. Personalen var då betydligt större, och alla kände varandra. Nu för tiden, uppgav chauffören, kommer det i princip in nya personer varje dag. Många av dessa är invandrare.

Invandrarna snabbutbildas till busschaufförer, och har delvis landsmän som instrukörer. Detta kan tyckas snällt mot invandrarna, men det hämmar deras förmåga att integrera sig i arbetsgruppen. De lär sig inte att tala svenska ordentligt, vilket jag själv många gånger märkt när jag talat med busschaufförer med utländsk bakgrund. Under den kommunala tiden, sade busschauffören, var det få invandrare som arbetade inom kollektivtrafiken, och de som gjorde det kom snabbt in i gruppen. Nu för tiden är det tvärtom, och man märker segregeringen tydligt under rasterna. Invandrarna och svenskarna är separerade.
Även denna tydliga institutionaliserade rasism upprörde såväl mig som busschauffören. Den bidrar ju även till att invandrarna inte kan lämna chaufförsjobbet, utan blir kvar länge. Jag har själv träffat en serb som var utbildad socionom, som ändå kört buss i tio år.

Ingenting har blivit bättre sedan Östgötatrafiken blev privat - snarare tvärtom, menade busschauffören.
Lönerna har blivit sämre, och arbetet är mycket stressigare. Busschauffören kritiserade det stressamhälle vi idag lever i, generellt, och jag höll med. Nyligen genomfördes även en höjning av biljettpriset, som gör det 20 procent dyrare för mig som ungdom att åka buss inom staden. Skolorna har inte råd att låta elevernas skolbusskort gälla dygnet runt längre, så ska man på någon aktivitet i staden direkt efter skolan så får man vackert betala sin biljett hem själv. Och detta har inte alla ungdomar råd med, nu när biljettpriset är höjt och allt, och de tvingas att planka. Åker man fast när man plankat får man betala åtskilliga hundralappar, vilket man knappast har råd med om man inte kan betala bussbiljetten från första början.

Jag frågar mig: Vart är trafiken på väg idag? Ungdomar och vuxna som vill ta sig hem på helgkvällarna kan helt enkelt inte alltid göra det. Landsortsbussarna går väldigt sällan (och sista bussen från centrum går ibland vid halv nio på kvällen), vilket är oerhört opraktiskt för dem som inte har tillgång till egen bil, på landsorten.
Nej, den marknadsekonomiska bussplanen, där privata företag åsidosätter folkets önskemål för egen vinnings skull, bör inte tillåtas! En rättvisare medborgarvänlig kollektivtrafik är något kommunisterna, och folket, bör aktivt kämpa för!

Oskar Augustsson
SKU Linköping