EU-tjänstedirektivet – rena katastrofen för byggbranschen

De senaste avtalsrörelserna som genomdrivits på svensk arbetsmarknad har till stor del handlat om kollektivavtalets vara eller icke vara. Från arbetsköparsidan har man framställt kollektivavtalet som ett hinder för företagandet att växa och därmed öka samhällets välfärd. Man har hävdat att man anser fackföreningarna vara en tredje part på arbetsmarknaden och som ett hinder. Man har med emfas hävdat att avtal och andra anställningsvillkor skall göras upp direkt mellan företag och anställda. Fackföreningsrörelsen har lyckats stå emot dessa attacker på arbetsmarknadens själva grundbult. Alla inom LO-kollektivet inser att alternativet till ett fungerande kollektivavtal är ett fullständigt kaos med arbetsköparens oinskränkta makt som direkt följd.
Allt hade alltså kunnat vara frid och fröjd, men så är det alltså inte. Så fort arbetarklassen lyckats avvärja ett hot så kommer det genast ett annat. Den här gången handlar det om det sk tjänstedirektivet som EU presenterat. Ett förslag som presenterats i lönndom och som i en hast om det genomförs kommer att slå sönder hela den Europeiska arbetsmarknaden och därmed förvandlas till ett paradis för Europas alla arbetsköpare.

Vad innebär då förslaget till det s k Tjänstedirektivet?
För att förstå det måste man först veta att nuvarande regler inom EU innebär att när arbetskraft från ett EU-land arbetar i ett annat EU-land så gäller de lagar och avtal där arbetet utförs. Det innebär att om en polsk byggnadsarbetare tar ett arbete i Sverige så är det Byggnads avtal som gäller.
Detta skall inte förväxlas med den rent kriminella verksamhet som finns framför allt i Skåne där byggföretag tar hit polsk arbetskraft, utrustar dem med F-skattsedel och förvandlar dem därmed till egna företag och betalar sedan dem med en timlön på 25 kronor.
Nu har EU kommissionen lagt ett förslag till direktiv som ska reglera handeln med tjänster, ett s k tjänstedirektiv. Med detta direktiv så vänder man på alla de principer som hittills gällt den europeiska arbetsmarknaden. Man föreslår att det vid tillfällig etablering av tjänsteverksamhet i ett annat land är det ursprungslandets löner och arbetsvillkor som ska gälla. Dessutom anger man inte vad som menas med tillfällig etablering är det en vecka eller 15 år?
Tjänstedirektivet skulle för bl a byggbranschen, där alla objekt är tillfälliga, betyda rena katastrofen. Det skulle i klartext kunna betyda att exempelvis byggföretaget NCC etablerar ett dotterföretag i Litauen, räknar åt sig ett större objekt i Sverige, som bygget av citytunneln i Malmö eller Bottniabanan. Man kan lägga ett lågt anbud och driva projektet enligt Litauens lagar och avtal. Det innebär att Svenska Byggnadsarbetareförbundet inte har förhandlingsrätt samt att de arbetsmarknadslagar som normalt gäller är satta ur spel. Man skall komma ihåg att nuvarande kollektivavtal inte bara gäller lönens storlek, där regleras semesterfrågor, arbetarskydd, fackliga förtroendemäns ställning osv. Allt detta vill nu EU-kommissionen genom sitt förslag till Tjänstedirektiv sätta stopp för.
Ett annat fullt realistiskt skräckscenario är att vi på den svenska arbetsmarknaden skulle arbeta under brittiska lagar och avtal, där praktiskt taget ingenting ändrats sedan järnladyn Thatchers dagar.
Den svenska socialdemokratiska regeringen som ofta och gärna vill utmåla sig själv som en arbetarregering har på denna fråga i vanlig ordning uppträtt mycket veligt, eller, för att nämna saker och ting vid dess rätta namn, så har Sveriges socialdemokratiska regering uppträtt på ett mycket svinaktigt sätt. Regeringen har INTE tagit avstånd från förslaget. Regeringen har INTE försökt att stoppa förslaget. Regeringens linje är i stället att försöka förhandla fram någon form av undantagsregler gällande Sverige. Vart tog allt pladder om europeisk solidaritet vägen?
Är det enligt svensk socialdemokrati helt okey att den danska arbetsmarknaden slås i spillror? Vid toppmötet i Bryssel under vecka 13, där förslaget behandlades och där Sveriges regering var närvarande, beslutade mötet att arbetet med tjänstedirektivet ska gå vidare enligt ursprunglig tidtabell. Dessutom beslutades att frågan om tjänstedirektivet skall fortsättningsvis behandlas som en högt prioriterad fråga.
Förslaget till tjänstedirektiv är naturligtvis något som mycket starkt oroar den svenska fackföreningsrörelsen då man helt klart insett förslagets hela innebörd, men och det är viktigt att komma ihåg LO:s mycket starka band till socialdemokratin skapar i den här frågan liksom i så många andra stora problem. Från LO har man därför dragit den något bisarra slutsatsen att bästa sättet att bekämpa förslaget till tjänstedirektivet är att de svenska väljarna röstar på socialdemokraterna i valet till EU-parlamentet den 13 juni. Det var ju ett rent löjeväckande argument då EU-parlamentet är ett låtsasparlament som i bästa fall kan beskrivas som ett gigantiskt remissorgan, annars verkar parlamentets huvudsakliga uppgift vara att förvandla nationella politiker som befinner sig på karriärens retur till miljonärer.
Den som den 13 juni inte deltog i valet av EU-parlamentet visade genom sitt handlande att man inte vill vara med och ge legitimitet åt detta apspel.
Lars Lundberg