SKP Piteå har hållit årsmötet nyligen och verksamhetsberättelsen visar att ett bra verksamhetsår har genomförts.
Kustjärnvägen för snabbtåg
SKP har gjort en grundlig analys av Norrbotniabanans dragning genom stadsbygdens
centrala delar, s.k. mittalternativet, och funnit att detta är dyrt, opraktiskt,
riskfyllt för människors liv och hälsa samt i strid med folkviljan.
Tre alternativ finns, syd, mitt och nord, men kommunisterna och många
övriga Pitebor föredrar sydalternativet som det absolut bästa
och säkraste .
Sydalternativet innebär att banan förläggs i bredd med E 4:an
med gemensamt viltstängsel, järnvägsbron byggs parallellt med
Bergsviksbron och resecentrum mellan Volvo och Lomtjärn. Där finns
också ytor för bilparkeringar, taxiplatser och bussar. Relativt enkla
och billiga av- och påfarter till E 4:an, Öjebyn och centrala Piteå
kan anläggas.
Partiet föreslår att en folkomröstning anordnas eftersom placeringen
av kustjärnvägen för snabbtåg får stora konsekvenser
i framtiden.
Aktiviteter mot EMU
SKP deltog vid 1:a majmöten samt har genomfört ett antal appellmöten
inför EMU-valet. Partiet fick många sympatisörer vid dessa aktioner.
Resultatet lät inte vänta på sig, folkviljan var bergfast med
en stor seger emot EMU och mot införande av euron.
Arbetsplanen för året vittnar om många planerade aktiviteter.
Förutom fortsättning på en framgångsrik medlemsvärvning
ska medlems-
och styrelsemöten bereda ärenden som två av våra kamrater
tillika kommunfullmäktige-ledamöter framför i KF under året.
Ett allmänt möte om krisen i vården och SKP:s alternativ till
förbättringar arrangerades på Strömgården 14 april.
I den nya styrelsen ingår följande kamrater:
Arnold Stenman, Ingvar Leijon, Björn Berglund, Lars-Göran Nilsson
och Lars-Erik Wikslund.
Arnold Stenman