Ska USA ha ensamrätt att definiera
Vad är terrorism?

Efter attackerna mot World Trade Center och Pentagon den 11 september 2001an tog FN:s säkerhetsråd på USA:s uppmaning ett par resolutioner som direkt ingriper i ländernas rättsväsen och som världen nu skall följa.
Enligt resolutioner från den 12 och 28 september måste länderna i FN vidta en rad åtgärder för att, som det sägs, hindra terrorism, bl.a. se till att terroristers bankmedel och andra tillgångar spärras.
Resolutionerna är egentligen en fortsättning på tidigare beslut av säkerhetsrådet från december 2000, vilka då uttryckligen riktade sig mot just talibanerna och Al-Qaida. Redan före attackerna i USA hade FN således ingripit mot Al-Qaida och bin Laden.
Även utrikesministrarna i EU fattar beslut om spärrande av tillgångar. Besluten gäller direkt och omedelbart i EU:s medlemsstater. Tidigare har det varit fråga om sanktioner mot vissa länder, t ex Jugoslavien, men EU har nu börjat fatta beslut om spärrande av tillgångar även när det gäller enskilda organisationer och personer. EU-besluten gäller framför nationell lagstiftning, och det finns ingen som helst möjlighet för de drabbade att försvara sig när EU meddelar sina beslut eller att angripa dessa i nationellla domstolar. I mars 2001 beslutade EU om spärrningen av talibanernas och Al-Qaidas egendom i enlighet med FN-resolutionerna från december 2000.
De nya FN-resolutionerna från september 2001, som alltså var klara omedelbart efter attackerna, sträcker sig däremot mycket längre. Man går ytterligare ett steg. Besluten omfattar nämligen inte bara vissa namngivna arabiska terrorister utan gäller alla organisationer och enskilda som kan anses som terrorister.
Den svenska regeringen har nu lagt ett förslag om att resolutionerna skall omsättas i svensk lagstiftning. Alla som inte spärrar terroristers tillgångar eller som ens handlar med terrorister skall kunna straffas med fängelse. I första hand avser förbudet naturligtvis bankerna men det omfattar alla företag och också vanliga människor.
Till skillnad från de tidigare FN-rekommendationerna och EU-besluten pekar de nya resolutionerna efter attackerna inte ut någon bestämd grupp utan skall tillämpas på alla ”terrorister”. Men någon definition av terrorism vill regeringen inte göra. Det rör sig, menar man, om sådana handlingar med politiska motiv som leder till att människor skadas eller egendom utsätts för omfattande förstörelse och som syftar till att ”skada det rådande politiska, ekonomiska eller sociala systemet”. I EU diskuteras för närvarande om det dessutom skall anses som terrorism att ”allvarligt påverka internationella organisationer”. Man tänker på Seattle, Göteborg och Genua.
Det svenska Lagrådet, som består av domare från Högsta domstolen, har av rättssäkerhetsskäl varit kritiskt mot regeringens förslag. Lagstiftningen bygger på principen att det är bankerna själva som har att bedöma om en bankkund är en terrorist. Det är uppenbart att det är en vansklig och ytterst känslig bedömning. En felbedömning kan å ena sidan leda till straff om ett banktillgodohavande inte spärras när banken enligt lagen borde göra det och, å andra sidan, till skadeståndsskyldighet om banken spärrar utan att ha fullgoda skäl för det. Enligt Lagrådet rör det sig alltså här om ”ett val mellan Skylla och Charibdis”. Lagrådet anser därför att ansvaret för bedömningen ska flyttas från banken och att det istället bör vara en åklagare som först preliminärt beslutar om ett spärrande och sedan låta en domstol pröva om spärrandet ska fortsätta att gälla. Detta skulle innebära att rättssäkerheten blev bättre. Men samtidigt anser Lagrådet att beviskraven för om någon är terrorist bör sänkas och att det ska räcka om man skäligen kan anta att någon är terrorist. Och någon definition vem som är terrorist vill inte heller Lagrådet ha. Enligt massmedia ska regeringen nu ändra på förslaget så att det överensstämmer med vad Lagrådet vill.
Men vem är terrorist? Mest betydelsefullt äa kanske just det att man inte av lagen vet vem som är terrorist. Risken är att detta inte kommer att bestämmas avSverige utan av USA.
Den amerikanska regeringen ska i framtiden fortlöpande göra upp listor med namn på dem som man bedömer vara terrorister. Dessa listor ska sedan följas av banker och andra i Sverige. Sådana terroristlistor har redan börjat utfärdas av USA och enligt vad som rapporterats i tidningarna fanns det bl.a. en svensk socialdemokratisk politiker på en av de första listorna. Listorna kan komma att få betydelse inte bara för spärrande av tillgångar utan också för all annan lagstiftning om terrorism, t.ex. när det gäller telefonavlyssning, demonstrationstillstånd och utlämning av medborgare till andra länder. Liknande svepande lagstiftning, där alltså USA förutsätts bestämma vem som är terrorist, genomdrivs nu av USA runt om i EU och hela världen.
USA utgår naturligtvis ifrån att EU kommer att följa de amerikanska listorna och själv besluta att anta dem och därmed spärra de aktuella organisationers eller personers tillgångar. Sådana beslut kan i och för tas snabbt. EU har redan nu i november 2001 beslutat att anta de första amerikanska listorna som EU-lag. Men problem kan ju komma att uppstå i hanteringen i EU.
För att de amerikanska listorna ska få omedelbart och fullt genomslag måste USA vara säkert på att de följs när USA har upprättat dem och att USA inte behöver avvakta ett EU-beslut. Därför behövs även en nationell lagstiftning. Och om det i lagen saknas en egen nationell definition av terrorism kan USA kanske vara ganska säkert på att den amerikanska listan i praktiken får genomslag i t ex Sverige. För vilken bank vågar gå emot en sådan lista och riskera fängelse?
Liknande svepande lagstiftning, där alltså USA förutsätts bestämma vem som är terrorist, genomdrivs nu av USA runt om i EU och resten av världen.
Den svenska regeringen liksom hela EU-etablissemanget är beredda att dansa efter Vita husets pipa. Men demokratiskt sinnade människor borde ha en annan uppfattning!
Barbara Hagel
barbara.hagel@skp.se