USA:s politik ...
...och avskaffandet av kärnvapen

I förra Rikpunkt (6/2000) återgav vi en artikel om USA:s planer att utveckla nya s k taktiska kärnvapen, skriven av Eugene J. Carroll Jr., pensionerad amerikansk konteramiral.
Talet nedan höll Carroll på Olof Palmes Internationella Centrum den 12 maj 1998. Enligt Palmecentrum var medie-bevakningen av Carrolls tal ”tämligen svag”. Med tanke på hur de stora medierna brukar reagera när en högt uppsatt amerikansk militär håller ett offentligt tal
i Sverige är detta än smula förvånansvärt. Kanske var det innehållet i talet som skapade tystnaden?
Både artikeln och texten av talet återges med konteramiral Carrolls personliga godkännande.

Ni vet att USA har åtagit sig enligt artikel VI i Icke- spridningsavtalet att arbeta för kärnvapennedrustning.
Ni vet säkert också att president Clinton förra året godkände en politik som går ut på att kärnvapen skall förbli en hörnsten i USA:s säkerhetspolitik för obestämd framtid. Det är mycket svårt att förlika dessa två motstridiga ståndpunkter. Avrusta eller upprätthålla en massiv förmåga till kärnvapenkrig? Det är omöjligt att göra båda delarna. Jag avser här att förklara varför president Clinton beslutade som han gjorde, vad detta innebär för möjligheten att kärnvapnen kan avskaffas och vad som kan göras för att driva på utvecklingen mot en kärnvapenfri värld.
Låt mig först berätta för er varför jag kämpar för att kärnvapnen skall avskaffas.
Jag har personligen haft att göra med dessa förödelseverktyg sedan början av atomåldern. För 42 år sedan var jag en pilot som var beredd att förstöra ett europeiskt mål med en bomb som skulle ha dödat 600.000 människor. För 20 år sedan var jag officer, befälhavare vid USA:s enhet för militära operationer i Europa, och ansvarig för säkerhet, beredskap och användning av 7.000 kärnvapen riktade mot Warszawapaktens styrkor i Europa och Ryssland, vapen som aldrig kunde försvara något - bara ödelägga allt. Mina kunskaper om kärnvapen har övertygat mig om att de aldrig kan användas i något rationellt militärt eller politiskt syfte. Deras användning skulle endast innebära barbarisk, urskillningslös förstörelse. Med Canberrakommissionens ord: ”Kärnvapen skapar ett outhärdligt hot mot all mänsklighet”.
För att då återkomma till president Clintons beslut om USA:s nukleära inställning.
När atomåldern inleddes i USA såg man atombomben som en källa till en oerhörd nationell makt och som ett nödvändigt bidrag för att omintetgöra varje expansionsförsök från Stalins Sovjetunionen. USA:s armé, flotta och flygvapen såg också bomben som nyckeln till överlägsenhet för respektive försvarsgren. Det då nyligen fristående flygvapnet under general Curtis LeMay menade att atomkrig utgjorde dess huvudsakliga existensberättigande och kämpade vilt för att ha den dominerande rollen i USA:s atomplaner. Armén och flottan var rädda att om de saknade atomvapen i arsenalen så skulle de bara bli obetydliga bihang till den strategiska flygvapenmakten.
Denna rivalitet mellan försvarsgrenarna ledde till att uppgifterna för kärnvapnen snabbt utvidgades. Utan att gå in på onödiga detaljer kan ändå sägas att varje gren skaffade sig sin egen kärnvapenarsenal för alla tänkbara militära uppgifter: strategiska bombningar, taktisk krigföring, luftvärn, raketer och landminor mot stridsvagnar, raketer mot ubåtar, torpeder och djupbomber, artillerigranater, mellandistans-missiler och slutligen interkontinentala land- och havsbaserade ballistiska missiler, beväpnade med flerdubbla, termo-nukleära krigsspetsar.
Sovjetunionen, som låg fyra år efter USA, iakttog denna snabba utvidgning av våra krigsvapen med chock och rädsla och försökte uppnå samma förmåga som USA. Trots att det var uppenbart att Sovjetunionen befann sig långt efter, framhöll man i Pentagon de sovjetiska ansträngningarna som bevis för att det behövdes ännu fler kärnvapenstyrkor och vapen. Och kapplöpningen upphörde inte på 40 år. I denna förhärjande och farliga tävlan byggde USA 70.000 kärnvapen jämte flyg-, land- och havsbaserade avfyrningsfordon - till en kostnad av 4.000 miljarder dollar.
Sovjetunionens arsenal växte, och doktrinen om ömsesidigt säkrad förstörelse blev verklighet. På sextiotalet inledde de två staterna ganska torftiga ansträngningar med vapenkontroll för att begränsa kapplöpningen. Ansträngningarna intensifierades i mitten av åttiotalet mot bakgrund av den fruktan för kärnvapenkrig som uppstod i världen när president Reagan talade om Sovjetunionen som ”ett ondskans imperium” och fördubblade USA:s militära utgifter.
Tyvärr hade överdrifterna i kapplöpningen skapat ett ytterst mäktigt kärnvapenetablissemang i USA. Alliansen av laboratorier, vapenkonstruktörer, flygvapenindustrier och missiltillverkare hade en enorm politisk makt när den motsatte sig förslag om nedrustning. Understött av Pentagons generaler och amiraler kunde etablissemanget vrida ansträngningarna om vapenkontroll till en långsam och ineffektiv process samtidigt som prov och produktion fortsatte skyndsamt.
Etablissemanget är än idag ytterst mäktigt. Det förklarar varför USA lägger ned mer än 28.000 miljoner dollar varje år för att hålla igång sina kärnvapenstyrkor och förbättra sina vapen trots att man enligt Icke-spridningsavtalet har åtagit sig att vidta effektiva åtgärder i riktning mot nukleär nedrustning. Etablissemangets påtryckningar är den främsta anledningen till att president Clinton i november 1997 meddelade direktiv nr 60 enligt vilket kärnvapen även i fortsättningen och för obestämd tid skall vara hörnstenen i den amerikanska säkerhetspolitiken. Direktivet föreskriver även vissa principer som står i direkt motsättning till icke-spridningen och avskaffandet av kärnvapnen.
Clinton bekräftade på nytt USA:s rätt att vara den förste som använder kärnvapen samt lämnade avsiktligen möjligheten öppen att vidta vedergällning med kärnvapen mot varje stat som använder kemiska eller biologiska medel vid en attack mot USA eller dess allierade. Han beordrade att hög larmberedskap skall upprätthållas för USA:s strategiska styrkor så att man omedelbart kan avfyra vapnen vid en överhängande attack mot USA. Detta är en farlig doktrin som placerar tusentals stridsspetsar på avfyrningstryckaren och som riskerar att ett kärnvapenkrig startas på grund av felaktig information, rädsla, systemfel eller mänskliga misstag. Slutligen godkändes genom direktivet uttryckligen att man även i fortsättningen skall rikta in vapnen mot en rad mål i Ryssland och Kina och att man skall planera för angrepp mot s.k. skurkstater i samband med regionala konflikter eller kriser.
Kort sagt: USA:s kärnvapenställning och planering är i stort sett oförändrad sju år efter det att det kalla kriget slutade. Vapnen är färre, men förmågan att utplåna kvarstår med 7.000 strategiska och 5.000 taktiska vapen.
Denna doktrin skulle i sig själv vara tillräckligt dålig, men därutöver fortsätter man ansträngningarna att utöka och förbättra den nukleära förmågan. Ett väsentligt inslag i denna process är ”Stockpile Stewardship Program”. Programmet, som kostar mer än 4.100 miljoner dollar om året, syftar till att vidmakthålla vapensäkerheten. Därigenom skall man klara av att testa och byta ut vapendelar och ha en fullständig krigsberedskap med ungefär 12.000 strategiska och taktiska bomber och krigsspetsar. I mars fällde det amerikanska flygvapnet två B61-11 bomber från ett B-2 plan på ett mål i Alaska för att garantera effektiviteten i ett nytt vapensystem som tränger genom jord, ett klart bevis på att USA avser att förbättra sin nukleära krigsförmåga.
Det nationella laboratoriet i Los Alamos återupptog nyligen produktionen av plutoniumutlösare för termo-nukleära vapen. Samtidigt förbereder det nationella Lawrence Livermore laboratoriet ett nytt sätt att simulera nukleära explosioner. Tillsammans med tester i Nevada och ytterst sofistikerade dataexperiment kommer detta att ge USA möjligheter som inget annat land har att utveckla och testa nya kärnvapen.
För att ge mer bevis om vilken makt som kärnvapenetablissemanget har: USA kommer i år att bestämma hur och när man skall skall börja med produktion och lagring av tritium, vilket är ett nödvändigt bränsle för termo-nukleära explosioner. I själva verket har militären tillräckligt med tritium idag för alla sin vapen till 2006 och i vart fall tillräckligt för 1.000 stridsspetsar och bomber till 2024. Att investera miljarder dollar i onödigt tritium är ett slöseri med värdefulla tillgångar som görs bara för att blidka kärnvapenetablissemanget.
Det är särskilt oroande och nedslående att se hur USA investerar kraftigt för att vidmakthålla och utöka sin nukleära krigskapacitet. För tre år sedan tillhörde man ju de stater som stödde utvidgning av Icke-spridningsavtalet. Det var USA som låg bakom utformningen av den viktiga deklarationen ”Principer och mål för förhindrande av spridning av kärnvapen och avrustning”. Deklarationen bekräftade att ”kärnvapenstaterna strävar efter att begränsa antalet kärnvapen i världen, med det slutliga målet att avskaffa dem”.
Denna förnyade och förstärkta utfästelse att begränsa den nukleära kapaciteten kunde ha gett de stater som inte har kärnvapen ett motiv att godta Icke-spridningsavtalet.

USA:s kärnvapenprogram är en skymf mot de stater som har undertecknat avtalet. Det är en provokation som äventyrar målet om icke-spridning. Programmets otvetydiga budskap är att den främsta kärnvapenstaten ser de egna kärnvapnen som en avgörande del i sin säkerhet och militära styrka, en signal som kan få andra stater att överväga om man inte bör skapa motsvarande kapacitet.
Hur kan de som vill avskaffa kärnvapnen bemöta detta hot mot icke-spridningsprincipen?
Först och främst måste vi - som individer och organisationer - fördubbla våra ansträngningar och visa alla vilka verkliga faror som finns med 35.000 stridsberedda vapen i världen. Innan den första granskningskonferensen hålls 2000 bör det från alla de länder som inte har kärnvapen komma krav på att kärnvapenstaterna måste leva upp till Icke-spridningsavtalet. Man bör uppmana till världsomspännande demonstrationer, lika stora och omfattande som dem på åttiotalet där man kämpade för att frysa antalet kärnvapen. Kärnvapenstaterna bör inte tillåtas att bestämma resultatet av granskningskonferensen - så som USA har gjort förr.
Man måste framhålla att det är ologiskt och orealistiskt att tro att fem stater kan inneha kärnvapen lagligt och hota att använda dem medan alla andra stater är förbjudna att skaffa sig kärnvapenkapacitet. Och pressen att lämna Icke-spridningsavtalet ökar när en av kärnvapenstaterna aktivt utvecklar nya och moderna hotande vapen och uttalar att dessa är nödvändiga för dess framtida säkerhet.
En god strategi vore att följa de 62 generaler och amiraler som i december 1997 undertecknade ett upprop om att avskaffa kärnvapen.
Vi anförde där att vi inte kan förutse när det kan finnas förutsättningar som tillåter att alla kärnvapen till slut elimineras men att det ändå finns flera steg som lätt kan inledas omedelbart för att påbörja och påskynda utvecklingen mot det slutliga målet.
Som ett första steg mot nedrustning bör alla kärnvapenstater åta sig att på inga villkor vara det första land som använder strategiska eller taktiska kärnvapen. Garantierna bör göras till en del av protokollet till Icke-spridningsavtalet vid granskningskonferensen 2000.
Samtidigt bör USA och Ryssland inleda nedrustningsprocessen. Länderna bör omedelbart påbörja förhandlingar om START III, inte minst eftersom genomförandet av START II har försenats. Ryssland har också gett tillkänna att man är villigt att inleda ytterligare avveckling, eftersom ännu större nedrustning kostar mindre.
Vidare bör båda länderna komma överens om att utesluta ett tusental krigsspetsar från anfallsberedskapen. Detta skulle minska risken att ett kärnvapenkrig startas av ett misstag. Sedan bör krigsspetsar avlägsnas och förvaras långt från uppskjutningsramper och ubåtsbaser. Internationella kontrollåtgärder bör upprättas så att länderna får förtroende för varandra.
I USA och Ryssland bör man, under internationell övervakning, inleda en nedmontering av stridsspetsar. När man har nått en nivå på 1.000 stridsspetsar var bör även Storbritannien, Frankrike och Kina gå in i processen under ett strängt övervakningssystem. De andra länder som i praktiken är kärnvapenstater, däribland Israel, bör därefter ansluta sig till processen, som skulle leda till att kärnvapnen helt avvecklades. Till slut bör en internationell konvention antas som förbjuder tillverkning, innehav eller användning av nukleära sprängsatser - i likhet med de konventioner som idag reglerar kemiska och biologiska vapen. Allt klyvbart material bör förvaras säkert under internationell kontroll.
Hela processen kan bäst övervakas av FN i enlighet med de principer som har utformats för Irak. Det är ju en modell som redan har godtagits av säkerhetsrådets fem ständiga medlemmar, kärnvapenstaterna.
Men inget i denna utveckling kommer att ske innan världssamfundet får USA att inse att man inte kan hindra spridning av kärnvapen om man inte där gör sig av med illusionen att nukleär överlägsenhet innebär långsiktig säkerhet. Och även om man skulle förstå illusionens faror, kommer utvecklingen mot fullständig avveckling av kärnvapnen att gå smärtsamt långsamt.
Likväl måste ansträngningar göras så att vi kan närma oss den dag då alla länder lever tillsammans i en kärnvapenfri värld.
För en sak är klar: våra barn kan inte hoppas på ett säkert liv i en värld där dessa vapen finns.

Eugene J. Carroll, Jr.