USA äventyrar kärnvapennedrustningen

Den amerikanska senatens vägran att ratificera avtalet om ett förbud mot prov med kärnvapen har kritiserats av regeringar i ett stort antal länder. Kritiken har med all rätt inriktat sig på de negativa följderna för kärnvapennedrustningen och risken för spridning av kärnvapen.

Och än större problem är överhängande sedan USA markerat sin vilja att underminera eller t o m säga upp ABM-avtalet, det avtalet som begränsar möjligheterna att utplacera raketer som skjuter ned anfallande missiler - det s k stjärnornas krig. Risken är överhängande att alla seriösa förhandlingar om kärnvapennedrustning upphör.
USA:s planer att bygga ut sitt ABM-system är långt framskridna och Washington gör ingen hemlighet av att man återigen strävar efter förstaslagsförmåga - absolut militärt övertag i världen.
Detta hot har man naturligtvis också uppfattat både i Ryssland och Kina och på andra håll i världen. Den logiska konsekvensen av USA:s upprustning blir en ny spiral av kapprustning. Framstegen som efter många års seg dragkamp mellan socialismen och imperialismen förhandlats fram omintetgörs, effektiv kärnvapennedrustning stoppas.
"Ett ABM-system är lätt att 'sälja' till den amerikanska opinionen. Det handlar ju om försvar mot 'gangsterstater', vilket i år betyder Nordkorea, Libyen och Iran. Visserligen kan ingen av dessa stater bygga missiler som når den amerikanska kontinenten på många år. Det är enklare att flyga in med små flygplan över gränserna - tjugotals passerar obemärkta varje dag med knark - och från luften fälla atombomber över Los Angeles eller Houston.
Det finns i längden inget annat sätt att hindra att kärnvapen används, av stater eller terroristgrupper, än att avskaffa alla kärnvapen. Om USA utvecklar ABM-system kan detta leda till att kärnvapennedrustningen upphör och kärnvapenspridningen till nya länder och till terroristgrupper fortsätter" skriver Gunnar Westberg, Ordförande i Svenska läkare mot kärnvapen, i en insändare i DN 24.10.99.