Den amerikanska senatens vägran att ratificera avtalet om ett förbud mot prov med kärnvapen har kritiserats av regeringar i ett stort antal länder. Kritiken har med all rätt inriktat sig på de negativa följderna för kärnvapennedrustningen och risken för spridning av kärnvapen.
Och än större problem är överhängande sedan USA markerat
sin vilja att underminera eller t o m säga upp ABM-avtalet, det avtalet
som begränsar möjligheterna att utplacera raketer som skjuter ned
anfallande missiler - det s k stjärnornas krig. Risken är överhängande
att alla seriösa förhandlingar om kärnvapennedrustning upphör.
USA:s planer att bygga ut sitt ABM-system är långt framskridna och
Washington gör ingen hemlighet av att man återigen strävar efter
förstaslagsförmåga - absolut militärt övertag i världen.
Detta hot har man naturligtvis också uppfattat både i Ryssland och
Kina och på andra håll i världen. Den logiska konsekvensen
av USA:s upprustning blir en ny spiral av kapprustning. Framstegen som efter
många års seg dragkamp mellan socialismen och imperialismen förhandlats
fram omintetgörs, effektiv kärnvapennedrustning stoppas.
"Ett ABM-system är lätt att 'sälja' till den amerikanska
opinionen. Det handlar ju om försvar mot 'gangsterstater', vilket i år
betyder Nordkorea, Libyen och Iran. Visserligen kan ingen av dessa stater bygga
missiler som når den amerikanska kontinenten på många år.
Det är enklare att flyga in med små flygplan över gränserna
- tjugotals passerar obemärkta varje dag med knark - och från luften
fälla atombomber över Los Angeles eller Houston.
Det finns i längden inget annat sätt att hindra att kärnvapen
används, av stater eller terroristgrupper, än att avskaffa alla kärnvapen.
Om USA utvecklar ABM-system kan detta leda till att kärnvapennedrustningen
upphör och kärnvapenspridningen till nya länder och till terroristgrupper
fortsätter" skriver Gunnar Westberg, Ordförande i Svenska läkare
mot kärnvapen, i en insändare i DN 24.10.99.
