Svensk alliansfrihet och neutralitetspolitik är honnörsord, vars
budskap och innehåll från att i början haft ett begränsat
värde och sedermera alltmer urholkats till att inför år 2000
vara en helt värdelös slogan. Regeringen använder meningen alltmer
sällan, förvanskar den, förmodligen i förhoppningen att
den så småningom helt ska försvinna.
Varför?
Den viktigaste anledningen är svensk medlemskap i den Europeiska Unionen,
EU. Därmed har innebörden i "alliansfri" försvunnit.
"Neutral" till vad som händer i den egna unionen kan man inte
vara, därför har neutralitetspolitiken inget värde.
Orsaken till att Sverige och andra nationer runt omkring oss drabbas av frossa
i till synes militär nedrustning har ingenting att göra med att militära
aktiviteter och rustningsproduktionen minskar globalt. Tvärtom så
ökar det.
Man har bara tvingats ändra motiveringen för detta. När socialismen
som konstruerat hot mot de enskilda nationerna försvann torde avsaknaden
av yttre fiender innebära att de militära resurserna skulle användas
till i första hand kampen mot världssvälten och till en social
upprustning, både i delar av världen där behoven är störst
och här hemma. Vi vet att den största orsaken till konflikter och
social oro utgår från svält och allmän misär. Men
en sådan satsning är avlägsen. Istället hittade de imperialistiska
makterna på nya fraser för att motivera militär upprustning.
Behovet att "försvara sig mot kommunisterna" har ersatts av "behovet
att i hela världen försvara de mänskliga rättigheterna".
Vi vet att den globala satsningen på militära resurser f n är
drygt 2 biljoner svenska kronor årligen, d v s drygt 200 000 kr i sekunden.
Med dessa resurser skulle Sahara kunna göras odlingsbar.
Varför fortsätter då detta militära vansinne? Anledningen
till Natos och EU:s militära aggressioner mot Balkan och Irak och i andra
delar av världen är förekomsten av naturrikedomar som olja, gas,
mineralier m m. EU försöker med all kraft att utvidga sin intresse-
och maktsfär till nya områden österut, bl a Nordkalotten inkl
norra Ryssland. Planerna att exploatera den norra regionen kallas EU:s Nordiska
dimension.
Man kan direkt följa utvecklingen - de resurser som frigörs genom
de enskilda nationernas militära "nedrustning" överförs
med råge till den globaliserade militära upprustningen.
Den yttre fienden för den globaliserade imperialismen är alla länder
som försvarar sin nationella suveränitet och sina resurser mot storkapitalets
tillgrepp - det är mot dessa fiender Nato och EU nu rustar upp. Den "inre
fienden", som kapitalet måste skydda sig emot, det är människor
som förvägras sina elementära mänskliga rättigheterna
såsom ett meningsfullt arbete, social trygghet och utveckling, som utsätts
för social utslagning och svält.
Det är dessa människor som utgör det största hotet mot de
fria marknadskrafternas intressen. Men de kommer inte att minska utan tvärtom,
den enorma potential av ekonomisk tillväxt genom vetenskaplig-teknisk utveckling
kommer att leda till att proletariatet i alla länder kommer att förena
sig med krav på en ny ekonomisk världsordning i mänsklighetens
intresse, inte i den kapitalistiska utsugningens.
Bror Wennström
