Den anti-kommunistiska hetskampen som vi nu upplever har historiska förebilder.
Språket, metoderna och framför allt målet är det samma
för antikommunisterna för 50 år sedan och nu.
Den 29 sept 1949, i dagarna 50 år sedan, skrev Norrskensflamman om nyfascismens
försök att sticka upp igen. Så kort efter Sovjetunionens seger
över fascismens led dessa försök i Luleå ett fiasko, men
avsikten alarmerade.
Flamman talade om den makalösa fräckhet som Folkpartiets tidning Dagens
Nyheter visat med ett flertal artiklar för att frammana de anti-kommunistiska
stämningarna från 1940 med en hopdiktad spionhistoria. DN gav sig
på den socialdemokratiska tidningen NSD för att den hemlighöll
namnet på en "välkänd" kommunistisk spion.
Den 28 sept 1949 försökte ett par anti-kommunistiska avdelningar i
denna hetsfront vinna marknad för sina anti-kommunistiska utfall i Luleå.
Socialdemokraterna tog upp en av sina mest ståndaktiga tennsoldater, den
antisocialistiska riksdagsmannen Lindholm, och högern ställde upp
med sin riksdagsman och partiets kronprins Jarl Jalmarsson i spetsen. Till förberedelserna
hörde en ihärdig gemensam propaganda såväl i NSD som i
högens tidning Norrbottenskuriren (NK).
Det reaktionära upptåget bottnade i en devalvering av den svenska
kronan som kampanjbröderna genomfört i Sveriges riksdag den 20 juli
1948 som villkor för Marshallpolitikens välsignelse - och mot kommunisternas
motstånd. Den s-märkte riksdagsmannen Lindholm h försökte
återuppväcka alla gamla och nya lögner om kommunistiskt inspirerade
strejker som påstods ingick i en enda storstilad plan att krossa Europas
näringsliv. Marshallhjälpen till återuppbyggnaden av Europa
skulle ses som amerikansk "välgörenhet" med den lilla förutsättningen
att varje land i Europa skulle meddela USA hur mycket man kunde producera och
tala om vilka behov man hade, så skulle man få låna till resten,
sade Lindholm. Om USA:s politiska och ekonomiska villkor nämnde han ingenting.
Däremot var Jarl Jalmarsson öppnare och frispråkigare i sin
kampanj. Han plockade fram de gamla Goebbelsparollerna från 1940: I demokratins
namn måste vi rensa ut kommunisterna från de viktigaste arbetsplatserna
och från de statliga och kommunala organen, hette det bl a i hans föredrag.
Texten stämde överens med Jalmarssons norrbottniska språkrör
NK, vilket i januari 1940 hade skrivit: "Det är statsmakternas plikt
att utrota bolsjevismen från det svenska samhället. Varom icke måste
vi ha fascism i en eller annan form."
Jalmarsson var även i sitt anförande beredd att skapa en svensk SS
enligt hitlertyskt mönster. Han sade: "När inte den svenska polisen
räcker till att hålla efter kommunisterna måste vi se till
att skapa en frivillig organisation som kan rycka in när tiden är
mogen."
Norrskensflamman sammanfattade dåvarande högerns och socialdemokraternas
gemensamma offensiv i Luleå 1949 med konstaterandet att lönestopp,
reformfientlighet och krig är nyfascisternas program. Norrbotten kan i
ett tredje världskrig, där imperialismen åter försöker
att skaffa sig makt över Sovjetunionen, bli uppmarschområde, befarade
Flamman.
