Den självkritiske Stig Malm

Äntligen börjar Stig Malm finna sig själv, när han liknar Norrbottningarna vid laestadianer. Laestadianernas förkynnelse bygger på att utifrån sin egen fulländade fullkomlighet fördöma och kritisera andra människor och deras levnadssätt - och precis så gör Stig Malm.
Norrbottningarna liknar han vid hjälplösa bidragstagare. Skulle man räkna antalet människor och deras insats för och bidrag till svenska statskassan så inte skulle skogsarbetarna, vattenrallarna, gruvarbetarna och all annan verksamhet runt i kring behöva skämmas över sig. Det är ändock utifrån denna insats även en av de många större understödstagarna typ Stig Malm har sin försörjning.
Såsom pensionerad gruvarbetare bli betraktad som hjälplös och fantasilös varelse av en sådan som Stig Malm är egentligen ingenting att ta på allvar - vad har hans arbetsinsats bidragit med till den nu sargade svenska välfärden? För det första är han produktiva arbetsinsats till välfärdsbygget högst minimal, och för det andra har han i den förtroendeställning svensk arbetarklass gett honom för att försvara välfärden svikit gång efter annan. Nu när han upptäcker att hans utdelning ifrån de produktiva människornas arbetsinsats minskar i värde och omfång, då gapar han över att bidragen till honom minskas och urholks.
Vilken hjälp hade vi gruvarbetare vid LKAB i Malmfälten av Stig Malm 1969-70, när vi minskade olyckstillbuden med ca 15 procent per 100 000 arbetade timmar, när vi återställde människovärdet med drägliga löner och arbetsvillkor - var fanns LO och Stig Malm då? Visserligen var han inte i LO-ledningen då, men stod redan bakom dörren för att ta över. Summerar man hans insatser förefaller det som om hans mest "värdefulla" insats torde vara nya ord som han i sin talekonst tillför svenskan såsom "fittstim, betonghäckar" etc, och nu alltså norrbottniska laestadianer.
Att sedan Lars Törnman trots si bakgrund som gruvarbetare betraktar Stig Malm såsom en figur att se upp till, länder honom knappast till heder i de flesta norrbottningarnas ögon. Möjligtvis finner Malm och Törnman äntligen varandra - och då är det inget ont som inte har något gott med sig.
Bror Wennström