I huvudstaden har ett partipolitiskt obundet nätverk bildats för
att stödja och samordna motkrafter mot den nyliberala politiken i Stockholm.
Sedan borgarna tagit över makten i Stadshuset efter senaste valet genomförs
en hejdlös utförsäljning och nedrustning av kommunal egendom
och verksamhet. Det gäller allt från sjukhus över barn- och
åldringsvården, SL, pendeltågen och fritidsverksamheten till
biblioteken.
Nätverket anser att det inte får vara plånbokens tjocklek som
ska avgöra invånarnas tillgång till social service i staden.
Alla ska ha lika rätt till dagis, skola och vård.
"Om all kommunal service - som dagis, fritids, fritidsgårdar, gator
och parker, badhus, bibliotek, samlingslokaler, äldre- och handikappomsorg
- ska ut på anbud, säljer man också ut den kommunala demokratin.
Allt fler privata skolor skapar en gräddfil för de välbeställdas
barn ut från den kommunala skolans brister. Det leder till segregering.
Möjligheten att besöka samlingslokaler, teatrar och bad begränsas
med höga avgifter. Sergels torg hotas. Nolltolerans har proklamerats mot
stadens tiggare, ungdomar och alla som stör den nya ordningen.
Vi protesterar också mot bolagisering och utförsöljning av sjukhus,
som S:t Göran. I en kupp av ett litet gäng politiskt invigda har utom
buss- och pendeltågstrafiken även vår gemensamma tunnelbana
sålts ut.
I stället för privatisering krävs upprustning."
Nätverkets mål är att samla tillräckligt med krafter för
att kunna hejda utförsäljningen av Stockholm.
Nätverkets plattform:
- Stoppa utförsäljningen av allmännyttan- stoppa plundringen
av allmän egendom!.
- Inga marknadshyror, förmedla alla hyreslägenheter genom bostadsförmedlingen.
- Bryt segregationen - satsa mer där det behövs.
- Stoppa nedläggningarna av Folkets Hus och andra träffpunkter - fler,
inte färre!
- Försvara det offentliga rummet - parker, gator, torg tillhör alla.
- Sälj inte SL och sjukhusen.
- Bra allmänna skolor i hela Stockholm.
- Stoppa aktivitetsplanen (konkurrensutsättning av all kommunal verksamhet).
- Mer makt åt personal och användare i kommun och landsting.
- Avbolagisera Stockholm - för insyn, mot mygel.
- Valfrihet för alla - mot marknadens diktatur.
Näteverket inbjuder alla intresserade organisationer och grupper att delta i arbetet. Målet är att nå alla de som förlorar på de nyliberala reformerna i stadshuset: hyresgäster, bostadsköande, föreningar som blir av med träffpunkter, anställda i verksamheter där man konkurrerar med personalens villkor, handikappade som får sämre färdtjänst samt alla stockholmare som vänder sig mot denna utveckling.
En underskriftskampanj pågår med konkreta krav (se också
sista sidan i detta nr av Riktpunkt). Med ca 30 000 namnunderskrifter måste
stadens politiker debattera frågan om en rådgivande kommunal folkomröstning,
vilket skulle öka trycket i motståndet.
Tillsammans kan vi skaka stadshuset, heter det i uppropet till Demonstration
under parollen "Stockholm är inte till salu!" torsdagen 25 nov
kl 17.00 på Sergels torg (i samband med Stockholms stads budgetfullmäktige).
