Tyskland 10 år efter DDR:s införlivande

Fängelse för Egon Krenz och heligförklaring av Gorbatjov och Bush

Precis 10 år efter "murens fall", den 8 nov 1999 bekräftades i Tyskland domen mot Egon Krenz. Mannen som efter Erich Honecker var DDR:s statschef ska tillbringa 6 och ett halvt år i fängelse. Förutom honom dömdes ytterligare två DDR-politiker till fängelsestraff. (Ödets ironi: även "muröppningens hjälte" Schabowski åker in)
Under de senaste åren har tiotals soldater, officerare och generaler dömts för sin tjänstgöring vid den gräns som var DDR:s internationellt erkända statsgräns och som samtidigt var skiljelinjen mellan två fientliga världssystem.
Tydligare än med fängelsedomen mot DDR:s f d statsöverhuvud kunde 10-årsdagen för DDR:s införlivande med Förbundsrepubliken knappast "högtidlighållas". Tyska Högsta Domstolens bekräftelse av domen mot Egon Krenz visar att det kalla kriget fortsätter, att den egentliga skiljemuren mellan de två tyska staterna inte alls har fallit. Vad som i samband med denna tioårsdag uppvisats i Tyskland, var segrarnas makt. De som fällde Krenz och hans kamrater är segrarnas politiska domstol som fördömer det 40-åriga försöket att efter Hitlerfascismens fall bygga en tysk stat som för all tid skulle göra fascismens framväxt omöjlig, en stat som aktivt bidrog till 40 år av fred i Europa.
Hatfull antikommunism piskas upp, i rättssalen liksom i hela landet och internationellt, inte bara i Tyskland. 10-årsdagen av "murens fall" är för antikommunister var stans de befinner sig ett välkommet och ytterst angeläget tillfälle för att måla ut "kommunister som mördare", socialism som diktatur och terror. Även om här i Sverige knappast någon journalist kunde celebrera detta jubileum utan att medge att läget i BRD:s nya delater är miserabelt får många människor, att arbetslösheten är hög, den sociala tryggheten raserat och muren mellan Öst och Väst i huvuden så hög, att många önskar tillbaka också den fysiska muren.
Här som där har makthavarna och deras svans inte missat ett tillfälle kring "jubileet"att förvanska historien och lagt ansvaret för Tysklands delning som följd av kalla kriget på Östsidan.
Av Kohls storslagna löften vid införlivandet av DDR om "blomstrande landskap" i ett "enigt fosterland" kvarstår tio år senare fängelsedomar mot DDR:s statsledning som en symbol för djup splittring mellan Öst- och Västtyskland.
Segrarna talar tårdrypande om de dödade vid muren och förnekar att denna speciella gräns skiljde två mot varandra fientliga världar från varandra, för vilka de ansvariga måste sökas i Washington och Bonn.
Så länge DDR existerade att regeringarna i Bonn använt alla medel för att krossa och knäcka arbetare- och bondestaten, en under åren av över 100 stater och FN erkänd stat.
Domen mot Egon Krenz uppfattas av alla progressiva krafter, som vill ha ett alternativ till det kapitalistiska och militaristiska Tyskland, som öppen provokation. De protesterar mot de politiska domarna. De som vi försäkrar Krenz och alla andra på politiska grunder fångar vår solidaritet.
I den tyska huvudstaden arrangerades samtidigt en "segerfest" med alla stora som anses bidragit till DDR:s Anschluss. Där gick USA:s f d president Bush arm i arm med Gorbatjov och Kohl - tre som i ändlösa tal firades som den nya tidens hjältar.
Båda händelser passar ihop: fängelse för Krenz och heligförklaring av Bush och Gorbatjov. Jubel i alla festtal över den stora friheten som kommit över Öst - och varningen till Östbefolkningen att påminna om den frihet de har upplevt förr. Denna sorts frihet från arbetslöshet, otrygghet, risken att skickas ut i aggressionskrig … tillhör en gång för alla det förgångna , deklarerade Förbundspresident Johannes Rau lika eftertryckligt som Schröder och utförsäljaren av DDR:s folkegendom, Treuhandchefen Gauck.
Nya löften vågade man inte utfästa. I stället underströk talarna att "Östfolket" måste acceptera att man ännu under många år behandlas som andra klassens medborgare - det är naturligtvis DDR:s fel och skuld.
Men en majoritet av folket anser redan nu: i förgrunden för en riktig värdering av DDR står inte orsakerna för dess undergång, utan frågan, vilken positiv roll landet har spelat i den tyska och internationella historien.
BH