Företagen vet att unga människor snabbt kan göras till ivriga och korkade konsumenter. I Frankrike tar de skolan till hjälp för att komma åt ungdomarnas köpmiljarder.
Franska skolor har 12,5 miljoner elever. Tillsammans har dessa elever omkring 600 miljarder francs att handla för - det gäller bara att få dem att lätta på plånboken. Detta vill företagen i Frankrike, och nu vet de hur det ska gå till. De låter skolan hjälpa till med att fostra eleverna till köpare. Varumärkesreklam fogas in i undervisningen. Företagen framställer egna läromedel som innehåller reklam för de egna produkterna och skänker sedan bort dem i jätteupplagor. Somliga tar omvägen via läromedelsförlagen. Dessa har visat sig fullt beredda att trycka upp hela reklamsidor i det studiematerial de producerar för skolbruk. Franska skolbarn undervisas nu i tandhygien av den amerikanska tandkrämsjätten Colgate och i kost och näring av matjättar som Danone och Kelloggs. "Hur ett företag fungerar" får eleverna veta i ett material som ställts till förfogande av Coca Cola.
Isabelle Brokman heter en person som skriver om fenomenet i oktobernumret av tidningen Monde Diplomatique. Företagen tar vägen över lärarna, berättar hon. Tydligen är det lärarna som i någon form bestämmer vilka läromedel som ska användas i undervisningen. Företagen ser alltså till att framställa läromedel som av en hel del lärare anses bra eller åtminstone användbara och som har den stora fördelen framför andra läromedel att de inte kostar läraren eller skolan något. Utbildningsdepartementet har inget att invända mot hanteringen, rapporterar Isabelle Brokman. Det står visserligen i lagen att det är förbjudet att föra ut reklam i skolan. Men en tjänsteman på departementet säger i en intervju att det till syvende och sist är lärarna som avgör vilka läromedel de vill använda.
Enligt Brokman är inte alla lika förtjusta i kommersialiseringen av undervisningen i de franska skolorna. Hon återger en intervju med en person som företräder en organisation för föräldrar till barn i skolan, ett slags Hem och skola. Personen ifråga vill slänga ut företagen ur skolan. De har inte i skolan att göra, säger han.
Brokman berättar i sin artikel att kommersialiseringen av skolan från början kommer från USA. Hon verkar lite häpen över att det spritt sig till Frankrike. Hon verkar inte förstå att den franska skolan och Coca Cola lever i samma kapitalistiska värld. Innehållet av skolundervisningen har alltid varit en stridsfråga mellan olika krafter i samhället och alltid varit en del av klasskampen. Skolan fostrar och anrättar unga människor till den typ av vuxen människa som den härskande klassen önskar. Den nya skolan ligger helt i linje med vad Noam Chomsky säger om den moderna kapitalismen. 80 procent av befolkningen ska inte leva, inte tänka själv, säger han. De ska jobba, handla och sova. Precis sådana blir de som tar examen i den skola Brokman beskriver - och det är meningen. En mening visserligen som kan och måste ifrågasättas och bekämpas.
Loman