Alliansfriheten ett minne blott

Sveriges deklarerade militära alliansfrihet och neutralitetspolitik har under hela detta århundrade uppfattats som ett honnörsord -både för den egna befolkningen och internationellt. Men denna neutralitetspolitik har också alltid varit mycket av läpparnas bekännelse. Hur många gånger och i hur många sammanhang har inte vi kommunister tvingats påpeka att statens handlingar gått stick i stäv med deklarationerna!
Hur stor diskrepansen mellan ord och handling varit framträder just i våra dagar allt tydligare. Att de historiska avslöjandena duggar så tätt nu -kring svenska statens och svenska näringslivets samröre med till Hitlerfascismen, naziguldet, slavarbete i SKF:s anläggningar i Tyskland, Säpos direkta knytning till CIA efter kriget, olaglig åsiktsregistrering och yrkesförbud mot kommunister och andra progressiva krafter i Sverige etc etc - har flera orsaker. En är att tidigare och nuvarande regeringsledamöter och befattningshavare i och med de socialistiska ländernas frånvaro i Europa känner sig fria har berätta hur Sverige alltid vetat vilken sida man stått på - nämligen på den "västliga demokratins sida". Men de drivs i sin nyväckta sanningsiver inte av dåligt samvete över länge upprätthållna historiska lögner. Något sådant samvete har, kanske med några personliga undantag, aldrig funnits i dessa skikt. Vad de drivs av är strävan att bli av med alliansfrihet och neutralitet, att sälla sig öppet till de krafter som för närvarande ser ut som historiens segrare, som kallar militär upprustning och militär aggression mot självständiga länder sin "nya säkerhetspolitik".
Pierre Schori, Sveriges gruppledare i EU-parlamentet och tillika utrikespolitisk talesman för socialistgruppen i EU-parlamentet, släppte på DNs Debattsida den 18.11.99 grisen ur säcken: "Ja till militärt EU", krävde han, "nu måste regeringen fullt ut bejaka EU:s militära dimension."
Det är flykten framåt. Socialdemokratin är fånge i sitt eget årtiondes långa dubbelspel. Neutralitetstanken var och är starkt förankrad i folkdjupet, därför att den alltid förståtts som en aktiv freds- och avspänningspolitik. 200 år av fred har satt spår, svenska folket var länge benägen att tro på nyttan med neutralitet och alliansfrihet, på att krig inte skapar fred, på Palme som socialdemokratisk ledstjärna i strävan efter avspänning och nedrustning. Om alla övertramp mot neutralitetspolitiken blivit kända tidigare, skulle stora politiska problem uppstått för regeringen. Men nu har läget förändrats och samma socialdemokratiska ledning försöker nu slå mynt av sitt dubbelspel.
Låt mig bara peka på några viktiga propagandanummer under det kalla krigets dagar.

När Catalinaplanet nedsköts 1952 efter intrång i sovjetiskt luftrum framställdes det som en grov förbrytelse, riktat mot ett neutralt lands legitima flygningar över internationellt vatten. Nu framkommer att Sovjetunionen hade rätt i sin beskrivning av planets position och man erkänner från svenskt håll att planet spionerade på uppdrag av USA:s militärkommando.
Catalina spelade en stor roll i propagandakriget mot Sovjetunionen och kommunisterna i Sverige.

Enbomsaffären 1951 är ett annat exempel på hur landets regering mycket målmedvetet bedrev sin antisovjetiska och antikommunistiska verksamhet. När dåvarande statsminister Tage Erlander (s) besökte USA förklarade han att spioneriet drabbat de svenska kommunisterna hårdare än Sveriges försvar. Det gällde för Erlander att lugna den amerikanska militärledningen och avfärda deras farhågor om att deras militärutrustning som hemligt placerats i Sverige skulle varit hotat.
Samtidigt visade Erlanders deklaration att affären med mytomanen Enbom tillkommit just som ett propagandanummer mot Sveriges kommunister.
Idag erkänner även borgerliga jurister och höga militärer att domarna mot de utpekade medlemmarna i SKP saknar juridisk hållbarhet. Någon ursäkt från regeringshåll eller officiell rehabilitering och skadestånd för många års lidande i fängelse däremot lyser med sin frånvaro.

I Ingvar Carlssons nyutkomna bok "I Palmes skugga" faller nästa propagandanummer - nämligen efterkrigstidens påstådda u-båtskränkningar med enorma politiska och militära pådrag som följd. Den mest kända incidenten var när U 137 gick på grund i Karlskronas skärgård i oktober 1981 och svenska folket drogs in i många års ubåtshysteri. Nu skriver Carlsson att det uppenbarligen var en felnavigering och inte någon fientlig handling från Sovjets sida mot Sverige. Till de mycket omskrivna sovjetiska ubåtsintrång i Stockholms skärgård - som på sin tid vållade ubåtsjakt och andra militära åtgärder för stora skattesummor - säger dåvarande statsminister Carlsson idag "det var fel att anklaga Sovjet, det fanns inga bevis för att Sovjet kränkte vårt territorium."
Bortsett ifrån att hela världen redan skrattat åt experternas omdöme att den svenska krigsmakten inte kunnat skilja minkar från fientliga ubåtar, borde Ingvar Carlssons politiska erkännande skapa dåligt samvete för bl a dåvarande ordförande för vpk, Lars Werner, som utan omsvep erkänt ubåtskommissionens rapport med alla dess anklagelser mot Sovjetunionen.

Det finns anledning att visa på hur vårt land i fråga efter fråga trots sin deklarerade neutralitet ständigt har bidragit till den politiska och militära kampen mot socialismens länder och idé. Men inte för att, som dagens socialdemokrati, bevisa neutralitetspolitikens ohållbarhet, utan för att försvara och stärka den. Den har onekligen, t o m i sin urholkade form, förmått att spela en positiv roll i den internationella avspänningsprocessen under det kalla kriget. Nu när imperialismen med USA i spetsen håller på att lägga hela världen under sina fötter, skulle ett neutralt Sverige med en ärlig och konsekvent fredspolitik kunna spela en internationellt betydelsefull roll. En roll som skulle gagna både vårt land och internationell avspänning.
Men den svenska regeringen vill inte spela denna roll, trots dess tydliga förankring i folkdjupet. Regeringen håller just på att kasta de sista resterna av neutralitetspolitiken och alliansfriheten över bord. Med raska steg har vi närmat oss Nato och EU:s militariseringsansträngningar.
Sverige deltar i militärövningar under Natos kommando inom ramen av s k Partnerskap för fred. Sveriges krigsmakt deltar i samövningar med norsk militär, och syftet är enligt officiella källor att träna Sveriges militär i samarbete med Natotrupper.
En större andel av den svenska militärbudgeten ska i framtiden användas för deltagande i internationella "krishanteringsinsatser", enligt försvarsminister Björn von Sydow. Vad "internationell krishantering" betyder, har Nato-/EU-kriget i Jugoslavien definierat med all önskvärd tydlighet.
Men sin vana trogen försöker regeringen kamouflera sin politik med vackra paroller om EU som fredsprojekt, krig som "fredsbevarande insats" och aggression mot suveräna stater som "försvar av de mänskliga rättigheterna". "Freden behöver tänder", som Pierre Schori försöker göra den nya aggressiva svenska utrikes- och militärpolitiska kursen i EU-regi lite lättare att svälja för svenska folket.
Anpassningen till Natos nya offensiva militärdoktrin, som öppet bygger på rätten att även med användning av våld pressa på andra stater Natoländernas vilja och politiska och ekonomiska intressen, döljs bakom EU:s paraply. Utrikesminister Anna Lindh med stöd av EU-parlamentarikern Pierre Schori försöker framställa EU:s militarisering, som Sverige aktivt ska delta i, såsom riktat mot USA:s och Natos inflytande i Europa.
Vi har i färskt minne Natos och EU:s samspel när Jugoslavien befolkning utsattes för bombterror och sjukhus, broar, skolor, vattenverk och elnätet ödelades.
Det var då Anna Lindh fällde sitt ökända omdöme: "Vi ska inte yttra oss om detta krig så länge det pågår." Jag har ännu inte upptäckt att Anna Lindh skulle haft några kritiska anmärkningar mot kriget, sedan bombningarna upphört.
Tvärtom. Allt man hör från regeringshåll är ett eko från Natos och EU:s toppar.
Sedan är det en annan fråga att det utan tvekan inom EU finns försök att bygga upp egna militärstrukturer som inte direkt står under Washingtons kommando. Det västeuropeiska storkapitalet och där inte minst det tyska, vill naturligtvis flytta fram sina egna positioner i den internationella konkurrenskampen, stärka den egna makten och profiten. EU:s militarisering betyder nya profiter för Västeuropas rustningsindustri och militära styrkor som ska användas för att erövra egna marknader och råvaror. Där kan visserligen finnas en udd, riktat mot USA:s dominans, men den kallas på klarspråk imperialistisk makt- och konkurrenskamp, och den riktar sig mot folkets intressen. Militarisering och "krishantering och fredsfrämjande insatser" á la Jugoslavien är ett brott mot mänskligheten och fara för världsfreden oberoende om de står under Natos eller USA:s eller EU:s kommando.

I en intervju i tidningen Riksdag och Departement nr 31/99 säger Anna Lindh:
"Här hemma finns en okunnig debatt, som även märktes i samband med Kosovo-kriget, där man säger: 'Vi kan ju inte direkt acceptera bombningarna för vi är ju alliansfria eller neutrala.' Inte ens vårt 'gamla' neutralitetsbegrepp inbegrep ju att vi var åsiktsneutrala. Jag tycker att det är obehagligt. Vi har ju alltid varit tydliga när det gällt att ta ställning till vad som har varit rätt eller fel i konflikter. Det som orsakade förvirring var att vi för en gångs skull inte stod på det lilla landets sida utan ansåg att det var det lilla landets ledare som gjorde fel."
Här argumenterar Anna Lindh mot en papptiger. Protesterna mot bombkriget mot Jugoslavien bottnade knappast i någon fel förstådd tolkning av neutralitetsbegreppet utan i åsikten att kriget var fel. Så som USA:s krig mot Vietnam var fel. Men då tvingade svenska folket regeringen att hålla hårdare på vår neutralitet, d v s ge uttryck för vår åsikt. Nu, som medlem i EU, har regeringen frånhänt sig friheten till en egen åsikt. Nu ställer man kritiklöst upp bakom EU-hökarnas krigspolitik - precis så som det skrivits på i EU:s Amsterdamtraktat.

Om inte Sveriges folk går ut i protester mot att landet allt hårdare knyts till de krafter i världen som visar sig beredda att med bomber och pansarvagnar krossa länder och folk som hävdar sin rätt att själva bestämma över sina tillgångar och territorier, att utan inblandning av främmande makter välja sina ledare, kommer svenska soldater att tvingas ut i krig för att försvara "marknadseko-nomiska" intressen, oavsett folkets vilja.
Den kamp, som fördes här i landet på 1950-talet för att förhindra att svenska försvaret beväpnades med atomvapen, kommer att sättas ur spel genom att vi militärt ansluts till militärallianser som bygger på kärnvapendoktrinen - oavsett om de heter Nato, EU:s militära kapacitet eller VEU.
Både Nato och EU är i färd med att skapa de politiska och militära förutsättningarna för att kunna krossa de växande sociala spänningarna och etniska konflikter som skapas av monopolkapitalets ökande internationella makt.
Löften som vi hört till leda när Sverige drevs in i EU - att detta "fredsprojekt" definitivt inte skulle ha någon militär dimension, har gått upp i rök. Det hade vi kommunister då varnat för. Nu uppmanar vi de progressiva människorna här i landet och runt omkring oss att organisera en stark motståndsrörelse, nationellt och internationellt.
Stoppa EU:s militarisering!
Rolf Hagel

Anna Lindh i R&D-intervju
"Jag tycker att det är bra att vi även har gemensamma militära resurser i Europa. Vi skulle kunna bidra till exempel till skydd av minoriteter där flera länder skulle vilja ha hjälp och där det är mindre känsligt än att dra in Nato."
Vilka länder som skulle ropa på EU-trupper för att skydda de egna minoriteter, sade hon inte. Kan hon tänka sig att ta hit tyska soldater för att skydda samerna?