Vård åt alla

Med alla menas just alla, fattig, rik, svart, vit, brun eller gul. Ingen ska behöva stå utanför vården som idag de papperslösa. Det finns inga illegala människor men det finns människor i desperat behov av hjälp. Ingen läkare eller sjukvårdspersonal ska behöva bryta sina etiska regler och avvisa en sjuk människa därför att våra politiker betraktar honom som illegal. Det är ytterligare ett av de brott mot mänskliga rättigheter Sverige har fått kritik för genom FN.

I alliansens Sverige kommersialiseras till och med de sjuka. Sjuka människor ska gå med vinst och vården säljs ut till privata aktörer. De mest vårdkrävande och minst lönsamma får inte plats i det systemet. Profiten sätts före det mänskliga behovet. Genom privatiseringen avhumaniseras sjukvården och omfattar endast den som har råd att betala.

Vår rätt att vara sjuk ska inte ifrågasättas och de sjuka ska inte kunna tas ifrån sin försörjning eller mista sina arbeten på grund av sjukdom. I det nya sjukförsäkringssystemet som regeringen kallar rehabiliteringskedjan har man glömt det viktigaste, rehabiliteringen. På ett bestämt datum betraktas du automatiskt som frisk. Kan du på detta datum inte återgå till ditt förra arbete mister du det och blir inskriven på arbetsförmedlingen. Vad händer då om du är för sjuk för att överhuvudtaget betraktas som trovärdig arbetssökande? Kommandoran Christina Husmark Pehrsson har sagt att dessa ska få återgå till sjukförsäkringen. Men än i skrivandets stund har detta löfte inte infriats. Dessutom ska vi inte glömma att dessa när, om, de får gå tillbaka till sjukförsäkringen får göra detta med reducerad sjukförsäkring eftersom sjukförsäkringen grundar sig på senaste inkomst. Ytterligare ett smart drag av regeringen för att bestraffa den som hade det dåliga omdömet att bli sjuk.

Försäkringskassans nya regler är katastrofala för psykvården. Läkare får allt mindre tid för patienter utan tvingas sitta stor del av sin tid för att fylla i intyg åt Försäkringskassan. Intyg som ändå inte är gällande eftersom bedömningen av arbetsförmågan ligger på den icke medicinskt utbildade handläggaren. Dessutom kräver ofta psykiatriska diagnoser lång rehabiliteringstid vilket regeringens uppsatta datum sätter gräns för. Den sjuke stressas att bli frisk vilket är förödande för dem med psykiatriska diagnoser. Självmord som är direkt relaterade till sjukförsäkringen har förekommit och många av de hot som riktas mot Försäkringskassan är hot om självmord.

Ca 50 000 människor utförsäkras i år från sjukförsäkringen. Människor som ska söka arbete på en allt mer sinande arbetsmarknad. Idag går ca 500 000 arbetslösa. Friska människor som slåss om de få arbetsplatser som erbjuds. Var ska de sjuka få plats? Visa mig en arbetsgivare som anställer en sjuk framför en frisk. Herr Reinfeldt yttrade för en tid sedan att regeringen hade ett syfte med dessa nya regler men han angav inte vilket. Men det är inte så svårt att räkna ut. Syftet är att ta bort den allmänna sjukförsäkringen till förmån för privata försäkringar för dem som har råd att betala. Precis det orättvisa system USA har vilket har medfört att fattiga inte fått någon vård alls. Det systemet drabbar även dem som har råd att betala, när försäkringspengarna är slut avbryts behandlingen tills man kunnat betala på sin privata försäkring igen. Föräldrar har tvingats avbryta sina barns behandling för leukemi på grund av dessa regler. Människor har fått sälja allt de äger och har för att anhöriga ska kunna få livsnödvändig vård. Är det så vi vill ha det i Sverige, vård efter inkomst eller vill vi ha en rättvis vård som omfattar alla?

Astrid Boman