Chollima 150-dagarskampanj i Korea

I Nordkorea genomfördes maj-september en 150 dagars ”Chollimakampanj” för att påskynda byggandet av ett rikt och blomstrande socialistiskt land.

Namnet Chollima syftar på en koreansk legend om den bevingade hästen som på en dag sprang 1000 ri (en ri = 3927 m).  I det moderna Korea växte under 50-talet chollimarörelsen fram efter att Kim Il Sung i december 1956 besökt stålverket i Kangsong och uppmuntrat stålarbetarna att öka sina ansträngningar för att öka produktionen och därmed påskynda återuppbyggandet av Korea efter Koreakriget. Stålarbetarna tog till sig Kim Il Sungs uppmaning och genom att kombinera ökade fysiska ansträngningar med en målmedveten uppfinningsrikedom lyckades man fördubbla kapaciteten i stålverket. Denna bedrift inspirerade i sin tur arbetare vid andra fabriker som började följa stålarbetarnas exempel. Chollimarörelsen spred sig över landet vilket påskyndade den koreanska återuppbyggnaden och industrialiseringen som kom att kompletteras på 14 år.

Efter realsocialismens fall var det många som trodde att DFRK:s dagar var räknade och säkerhetsläget försämrades radikalt. Samtidigt som import och export i det närmaste upphörde, drabbades DFRK av en rad naturkatastrofer med svält som följd. Kim Jong Ils songunpolitik med militären i fokus implementerades för att förhindra frestelsen för USA att angripa det envist överlevande landet, en strategi som troligtvis räddat Nordkorea från invasion. Songunpolitiken nådde en stor seger i och med DFRK:s lyckade kärnvapensprängning december 2006 vilket förstärkte DFRK:s avskräckande förmåga avsevärt. Detta är bakgrunden till den 150 dagar långa kampanj som nu pågår i DFRK för att återuppväcka chollimarörelsen, förklarar Kim Yong Guk, förstasekreterare på koreanska ambassaden.

Genom att Nordkorea har skaffat kärnvapen i avskräckande syfte har säkerhetssituationen förändrats. USA har varken velat skriva på ett fredsavtal för att ersätta stilleståndsavtalet från 1953 eller ge DFRK säkerhetsgarantier. Genom att skaffa kärnvapen har DFRK försäkrat sig om att varken USA eller någon av deras allierade i Sydostasien kommer inleda ett anfall.
–  Detta har gett oss möjlighet att fokusera mer på andra sektorer i samhället. Politiskt och militärt står vi starka men ekonomin måste utvecklas för att förbättra livsvillkoren, något som den trygghet vi nu uppnått tillåter. Det har gjort att vi startat den 150-dagar långa chollimakampanjgen, fortsätter Kim Yong Guk.

Syftet med kampanjen har varit att utveckla ekonomin i landet med målsättningen att öppna dörren till ett blomstrande socialistiskt samhälle år 2012 då Korea firar 100-årsjubileet av Kim Il Sungs födelse.

Den 25 september rapporterade Korean Central News Agency om framgångarna för kampanjen. De produktionsmål som sattes vid inledningen av kampanjen har, sett till hela nationen uppnåtts till 112 %. Förutom produktionsökning så har även hundratals projekt för att effektivisera och modernisera olika delar av ekonomin genomförts, bland annat har det gjorts en översyn av transportnätet för att öka effektiviteten på järnvägen. Andra projekt inkluderar utvecklandet av jordbruksindustrin och byggandet av bostäder för 100 000 familjer i Pyongyang som en del av en plan för utveckling av huvudstaden.

I linje med songunpolitikens målsättning, att militären skall vara en central kraft i såväl försvar som uppbyggande av landet, har militären satts in för att påskynda olika arbetsintensiva byggprojekt. Bland annat har stora insatser gjorts för att påskynda byggandet av flera vattenkraftdammar för att öka tillgången till elektricitet.

Förhoppningen är att den 150-dagar långa chollimakampanjen, trots att den är avslutad skall fortsätta att inspirera det koreanska folket. Oavsett ytterligare framtida effekter och resultat så har kampanjen inneburit ett stort, positivt, steg för Nordkorea. Kampanjen visar på den potential som finns i Nordkorea och dess befolknings beslutsamhet att bygga ett blomstrande socialistiskt samhälle till år 2012.

Oskar Mölleby