En majoritet av Stockholmarna vill inte ha gratis kollektivresor, avslöjar Dagens Nyheter. Antagandet grundar sig på en opinionsundersökning som Synovate genomfört på uppdrag av Dagens Nyheter där det visade sig att sju av tio skulle vara motståndare till 0-taxa i kollektivtrafiken.
Men det är en ökande trend för 0-taxa, 27 procent ansåg i årets undersökning att kollektivresandet bör vara gratis och helt finansieras via skattsedeln, mot 21 procent 2004.
Redan idag finansieras hälften av resorna via skattsedeln och förmodligen beror motståndet mot 0-taxan mer på okunskap än kunskaper om vilka enorma miljövinster som skulle kunna uppnås med en 20 procentig ökning av kollektivåkandet. Det är den ökning som Helena Sundberg, planeringschef på SL, beräknar skulle bli följden av 0-taxan.
Men det är inte bara miljövinster som hägrar, medelinkomsttagaren skulle också skaffa sig ett rejält lönelyft genom kollektivåkandet utifrån dagens priser. Helena Sundberg beräknar att landstingsskatten skulle behöva höjas med minst 220 kronor i månaden för en medelinkomsttagare.
Även om den skulle behöva höjas med 250 kronor så skulle det blir det en besparing av 15 000 kr under 2008 för en tvåbarnsfamilj med medelinkomst om alla har årskort. Vinsten blir självklart mindre för en ensamstående som få nöja sig med en besparing på 3 500 kronor.
Men alla de som missgynnats av alliansregeringens skattesänkningar för de rika kan nu ta tillfället i akt att kräva en skattehöjning som gynna normalinkomsttagarna och miljön. Även om man jämför det med de löneökningar som vi har kunnat tillkämpa oss under senaste åren är vinsten med 0-taxa uppenbar.
Till och med en resande pensionär skulle kunna vara en vinnare av nästan
100 kronor i månaden och för att sådan lyft för pensionärerna
får vi gå långt tillbaka i tiden.
Jan Jönsson