Svenska journalister anser att ”företagsledningen, ägare och annonsörer fått ökad inflyttande” över pressen de senaste tio åren, rapporterade tidningen Journalisten i slutet av september.
Journalister anser också att deras redaktionella inflytande minskat mycket de senaste åren. Fakta kommer från den nyligen släppta rapporten ”Den svenska journalistkåren” från Göteborgs universitet. Undersökningarna gjordes mellan åren 1989-2005 av bland annat professorn Kent Asp.
Många menar att det kommersiella har fått större utrymme, men någon riktig vetenskaplig undersökning finns inte, sa Kent Asp till Journalisten och betonade att det handlade om journalisternas egna uppfattningar.
Journalister styr den politiska agendan
Kent Asp skrev inför publiceringen av rapporten: ”Svenska folket
anser att journalisterna har det största inflytandet i landet över
den politiska agendan”, på DN Debatt.
Angående medborgarnas uppfattningar skrev han: ”I storstadstidningarna ges de ledande nyhetsjournalisternas kommentarer ett allt större utrymme, i kvällspressen spelar kolumnister och krönikörer en betydligt mer framträdande roll, i tyckar- och expertpaneler har journalister sin givna plats och i televisionen har politiska journalister egna tv-program.”
Asp har tidigare släppt flera rapporter. Bland annat släpptes en rapport i april 2006 som visade att de flesta samhällsjournalister stödde den borgerliga alliansen. ”De journalister som bevakar ekonomi och politik i de riksspridda Stockholmsmedierna står långt till höger om resten av journalistkåren. Bland ekonomi- och politikjournalisterna stöder en majoritet den borgerliga alliansen, 26 procent är moderater och 23 procent folkpartister”, skrev han då på DN Debatt.
Över 80 procent av den svenska pressen är borgerlig. Den största mediekoncern i Sverige är det familjeägda Bonnier AB. Koncern äger bland annat Dagens Nyheter, Sydsvenska Dagbladet, Expressen, Dagens Industri och TV4.
FJ