Storbritanniens arbetare på krigsstigen

Runtom i Storbritannien är för närvarande tusentals arbetare indragna i olika konflikter med arbetsköparna eller politikerna. De slåss för att försvara sina jobb, sina löner, sina fackliga rättigheter och en fungerande offentlig sektor. Gamla konflikter fortsätter. Och nya kommer ständigt till.

I Manchester förbereder 2.000 brandsoldater en strejk i protest mot kommunens beslut att göra sig av med 36 medarbetare och sälja ut viktigt brandbekämpningsmateriel.

Brandsoldaterna i Manchester är förhindrade att gå i strejk med detsamma eftersom lagen stadgar att alla strejker måste föregås av en omröstning bland de anställda på arbetsplatsen ifråga. I annat fall kan den förklaras vara olaglig, polis kan kommenderas ut och de strejkande sättas i fängelse.

Strejken i Manchester väntas bryta ut i början av september.

Lagen om obligatorisk hemlig medlemsomröstning inrättades av regimen Thatcher i början av 80-talet och har dels till syfte att sabotera arbetarnas strejker, dels att ge arbetsköparna en möjlighet att upprätthålla produktionen i väntan på strejkbrytare.

I London förbereds en strejk bland ambulansförarna. Stadens politiker grunnar på en omfattande s k rationalisering av ambulanstjänsten och har bl a infört ett snillrikt "stand-by"-system. Ambulanserna och deras personal skall inte längre stå på sina respektive stationer och avvakta order från larmcentralerna; de skall i stället - hör och häpna ! - stå parkerade och utryckningsfärdiga längs Londons gator.

Ambulansförarna befarar att politikernas senaste anfall av sparidioti bara är ett första steg mot en total nedläggning av ambulansstationerna.

Strejk förestår också bland sköterskorna på St Hellier-sjukhuset i London. Sjuksköterskorna har tröttnat på omöjliga arbetsvillkor och på den eviga platsbristen som gör att patienterna numera måste läggas i sjukhuskorri-dorerna i väntan på vård.

Järnvägsarbetarnas fackförening, RMT, planerar att ta ut omkring 6.000 medlemmar i en strejk riktad mot en av de stora privata transportprofitö-rerna, Great Eastern Railways.

Great Eastern gör om i arbetsrutiner och -tider och sänker löner i ett halsbrytande tempo. Företaget har bl a långt framskridna planer på att göra sig av med sina biljettkontrollanter. Den kontroll som sker skall i stället skötas av passagerare - som får fribiljetter som ersättning för sina tjänster.

Tydligare kan det inte sägas. Profitekonomin fungerar helt enkelt inte i transportsektorn. Kan man inte höja biljettpriserna så finns det bara ett sätt att göra vinst på transportverksamhet och det är att pressa ner utgifterna genom att sänka lönerna och göra sig av med folk.

Parallellt med dessa strejkungar pågår också en del långvariga konflikter i Storbritannien. De numera världsberömda stuveriarbetarna i Liverpool, "the Merseyside dockers", har fortfarande inte fått tillbaka sina jobb. Och därför fortsätter de sin strejk. De är också ytterst aktiva i annan klasskamp runtom i Storbritannien. Hillingdon-sjukhuset i London har varit stängt i ett år. Strejken där har blivit en symbol för motståndet inom den offentliga sektorn. Strejken på Hillingdon har dessutom varit en mönsterlektion i solidaritet mellan könen och olika minoritetsgrupper.

Loman/New Worker

Jag vill läsa fler internationella artiklar.